דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צרידות בעיות קול והשפעת ההזדקנות על הקול בגיל הזהב 

מאת    [ 25/10/2008 ]

מילים במאמר: 1199   [ נצפה 4548 פעמים ]

צרידות בעיות קול והשפעת ההזדקנות על הקול בגיל הזהב

הזדקנות מביאה לשינויים באיכות ובגוון של הקול, עד כדי צרידות בעיות קול ודיבור לא מובן. במאמר אסקור את השינויים הפיזיולוגיים המתרחשים במערכות מיתרי הקול והדיבור, השינויים באיכות ובגוון של הקול האופייניים לגיל הזהב, בעיות קול ו- צרידות בגיל הזהב, ולאן ולמי יש לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

מאת: אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת

מערכת הפקת הקול ומרכיביה - מנגנון הנשימה, הגרון ומיתרי הקול, חללי התהודה, ומערכת איברי ההיגוי - עוברות שינויים פיזיולוגיים במהלך חיינו, מלידה ועד בגרות, ומבגרות ועד זיקנה. השינויים הפיזיולוגיים שעוברות מערכות הפקת הקול והדיבור משפיעים על איכות וגוון הקול ועל הדיבור. בשנות הבגרות קולם של גברים ונשים (ללא הפרעות דיבור) הינו ברור ויציב, גובה הטון בדיבור הולם את מין הדובר, ועוצמת הקול ניתנת לשינוי בהתאם להקשר השיחה.

עם ההזדקנות, במקביל לשינויים הפיזיולוגיים המתרחשים בכלל מערכות הגוף, חל שינוי גם במערכות הפקת הקול והדיבור. אצל חלק מהאנשים ההשפעה של שינויים אלו על הקול מינורית, אולם אצל אחרים משתנים האיכות והגוון של הקול באופן משמעותי, עלולות להתפתח צרידות ובעיות קול, והדיבור הופך לא מובן.

במאמר זה אסקור את השינויים הפיזיולוגיים המתרחשים במערכות מיתרי הקול והדיבור, השינויים באיכות ובגוון של הקול האופייניים לגיל הזהב, בעיות קול ו- צרידות בגיל הזהב, ולאן ולמי יש לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

שינויים פיזיולוגיים במערכת הנשימה:
עם ההזדקנות נחלשים שרירי הנשימה, בית החזה, שבו הריאות, הופך נוקשה ורקמות הריאות מאבדות מגמישותן. שינויים אלו משפיעים על נפחי האוויר בריאות אצל אנשים קשישים ועל היעילות של מנגנון הנשימה. כמות האוויר שניתן להכניס ולהוציא מהריאות בעת הנשימה יורדת, והיעילות שבה אנשים קשישים נושמים פוחתת.

ההפחתה ביעילות הנשימה והירידה בכמות האוויר הנכנסת ויוצאת מהריאות, עלולות להשפיע על הפעילות התקינה של מיתרי הקול.

בעת הפקת קול שני מיתרי הקול, הנמצאים בקנה הנשימה, נסגרים. אוויר היוצא מהריאות פורץ דרך מיתרי הקול הסגורים, וגורם לרטיטות מהירות שלהם. זרם האוויר המגיע מהריאות צריך להיות קבוע ויציב ברטיטת מיתרי הקול. ההחלשות של מנגנון הנשימה עם ההזדקנות עלולה להשפיע על רטיטת מיתרי הקול. הפרעה לרטיטת מיתרי הקול עלולה לגרום להפעלה מאומצת שלהם, ולהתפתחות של צרידות ובעיות קול.

שינויים פיזיולוגיים בגרון:
במהלך ההזדקנות חלים שינויים בשרירי הגרון, בסחוסים של הגרון, ובריריות של מיתרי הקול הממוקמים בגרון: התגרמות והסתיידות של הסחוסים בגרון (אליהם מחוברים מיתרי הקול) ופגיעה במפרקים שבין הסחוסים עלולות לגרום לקושי בסגירה התקינה של מיתרי הקול לצורך הרטיטה בהפקת הקול. חלה הנמכה במיקום של הגרון בצוואר שעלולה לגרום לשינויים בגובה הטון אצל גברים ונשים. התנוונות ודלדול של שרירים פנימיים בגרון עלולים לגרום לקושי בהפעלה של מיתרי הקול. שינויים בפעילות של בלוטות ברקמות של מיתרי הקול עלולים לגרום ליובש ולנוקשות של ריריות מיתרי הקול, ולפגיעה ברטיטת המיתרים.

מכלול השינויים הפיזיולוגיים המתרחשים בגרון עם ההזדקנות משפיעים על פעילות מערכת מיתרי הקול, וגורמים לשינוי באיכות ובגוון הקול, עד כדי התפתחות של צרידות ובעיות קול אצל חלק מהאנשים הקשישים. חשוב לציין כי שינויים אלו נרחבים יותר אצל גברים בהשוואה לנשים בגיל הזהב.

שינויים פיזיולוגיים במערכת הפקת הקול ובמערכת הדיבור:
במהלך ההזדקנות חלים שינויים בעצמות, בשרירים וברקמות של הפנים והראש שלהם תפקיד במערכת הדיבור: גדילה של עצמות הפנים והגולגולת גורמת לשינוי בדפוסי התהודה של גלי הקול המגיעים ממיתרי הקול. החלשות והתנוונות של שרירי הפנים, הלעיסה והלוע, יחד עם שינויים ניווניים במפרק ה- TMJ (המפרק המחבר את הלסת התחתונה - המנדיבולה, ללסת העליונה) ואובדן גמישות בריריות הפה והלוע וירידה בתפקודי הריור, בצירוף להחלשות של שרירי הלשון ואובדן של שיניים, עלולים לגרום להפרעה בפעילות של איברי ההיגוי ולהפחתה של הדיוק בדיבור.

מכלול השינויים המתרחשים באיברי ההיגוי עם ההזדקנות משפיעים על פעילות מערכת הדיבור והקול וגורמים לשינוי באיכות הדיבור והקול, עד כדי התפתחות של הפרעות דיבור אצל חלק מהאנשים הקשישים.

שינויים בקול ובדיבור האופייניים לגיל הזהב:
השינויים הפיזיולוגיים (מבניים ותפקודיים) המתרחשים במערכת הנשימה, ובמערכות הפקת הקול והדיבור עם ההזדקנות עלולים להשפיע על הקול והדיבור אצל אנשים קשישים. להלן אסקור את השינויים בקול ובדיבור האופייניים לגיל הזהב.

גובה הטון - גובה הטון בדיבור הוא מאפיין חשוב בזיהוי של הקול כקול השייך לגבר או לאישה, וכקול השייך לילד צעיר, לאדם בוגר או לאדם קשיש. אחד מהשינויים הבולטים בקול עם ההזדקנות הינו שינוי בגובה הטון בדיבור.

בגיל העמידה גברים מפגינים גובה טון הנמוך בכ- 10Hz בממוצע מזה של גברים בוגרים צעירים. לאחר גיל העמידה חלה עלייה הדרגתית של גובה הטון עד כדי שינוי של 35Hz, דבר הגורם לזיהוי הקול של הגבר כקול של גבר קשיש.

השינוי בגובה הטון עם ההזדקנות בולט הרבה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים. אצל נשים רבות בגיל המעבר חלה ירידה בגובה הטון בדיבור בשיעור של כ- 15Hz, ככל הנראה כתוצאה משינויים הורמונאליים הגורמים להתעבות ולבצקתיות בריריות של הגרון ומיתרי הקול.

התהודה של הקול - תהודה קולית תקינה תורמת לקול צלול, מהדהד, עשיר ונעים לאוזן. התהודה של הקול נוצרת כאשר גלי הקול עולים ממיתרי הקול במעלה קנה הנשימה ומגיעים אל חללי התהודה של מערכת הדיבור (חלל הלוע, חלל האף וחלל הפה). הגודל, הצורה, ומסת הרקמות של חללי התהודה מעצבים את גלי הקול שמגיעים ממיתרי הקול.
השינויים המבניים בחללי התהודה עקב ההזדקנות עלולים לגרום לשינוי בדפוסי התהודה ולשינוי באיכות הקול.

קול רועד ולא יציב - אצל חלק מהאנשים הקשישים מופיע קול רועד הנגרם מחוסר יציבות בהפקת הקול.

שינוי בגוון הקול - אצל חלק מהאנשים הקשישים חל שינוי בגוון של הקול שהופך מחוספס, נוקשה וצורמני, או לקול עמום, מצומצם ומקוטע.

חיתוך ההיגוי והדיבור: מידת הדיוק של חיתוך ההיגוי והדיבור משתנה מאוד בין אדם לאדם. ההבדלים בחיתוך ההיגוי והדיבור אחראים במידה רבה לאופן שבו נשמע קולו של אדם. כאשר חיתוך הדיבור לא מדויק באופן כללי, הדיבור נשמע מטושטש, ממולמל, ואינו מובן מספיק.

עם ההזדקנות נחלשים שרירי הפנים, הלעיסה והבליעה המפעילים את איברי ההיגוי, גוברים הנוקשות והיובש בריריות של הפה הלוע הגרון ומיתרי הקול. שינויים אלו משפיעים על תפקוד איברי ההיגוי ועלולים לגרום לדיבור לא ברור ולא מובן דיו.

צרידות ו- בעיות קול על רקע חוסר סגירה של מיתרי הקול:
אחד המצבים האופייניים לגיל הזהב, על רקע השינויים הפיזיולוגיים שתוארו במאמר, הינו סגירה לא מלאה של מיתרי הקול. בעת הפקת הקול נותר בין מיתרי הקול מרווח דרכו "בורח" חלק מזרם האוויר, והקול המתקבל הינו קול צרוד ובלתי נעים לאוזן, בעל גוון נשיפתי, עמום וחלש.

אנשים קשישים הסובלים מחוסר סגירה של מיתרי הקול נוטים לדווח על קול חלש, התעייפות קולית בדיבור מתמשך, קושי בדיבור על רקע של רעש סביבתי (טלוויזיה, קהל אנשים וכד'), דיבור פחות ברור ופחות מובן, ותחושות של אי נוחות באזור הגרון במהלך הדיבור.

פנייה לאבחון וטיפול אצל קלינאית תקשורת וגורמים רפואיים מוסמכים:
שינויים במובנות הדיבור, באיכות הקול, צרידות ו- בעיות קול על רקע הזדקנות של מערכת הפקת הקול והדיבור ניתנים להשפעה ולשיפור. אנשים קשישים הסובלים משינויים בדיבור ובקול יכולים להביא לשינוי לטובה באיכות הקול, ובאיכות החיים הקשורה לדיבור, באמצעות טיפול אצל קלינאית תקשורת.

קודם לפנייה אל קלינאית תקשורת מומלץ לפנות אל רופא אף אוזן וגרון אשר בודק את המצב הפיזי של מיתרי הקול לצורך קביעה האם מיתרי הקול מראים השפעות עקב הזדקנות. השלב הבא הינו פנייה לצורך אבחון אצל קלינאית תקשורת.

במהלך אבחון אצל קלינאית תקשורת מתבצעת הערכה של איכות הקול על פי אפיוני הקול מבחינת גובה הטון בדיבור, עוצמת הקול בדיבור, הטווחים של מנעד הקול ושל עוצמת הקול, מידת התיאום בין הדיבור לבין הנשימה, והרגלי השימוש בקול. מבוררות התלונות הספציפיות של הפונה לגבי השימוש בקולו במצבי החיים השונים.

על סמך הממצאים בפגישת האבחון, בשילוב עם ממצאי הבדיקה של רופא אף אוזן גרון, קובעת קלינאית התקשורת את הטיפול הדרוש, הצורך בבדיקות נוספות, וניתנים לפונה הסברים לגבי הממצאים, מהות הטיפול והדרכה.

המידע המובא במאמר זה הינו לידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לבדיקה וייעוץ פרטניים אצל קלינאית תקשורת וגורמים רפואיים מוסמכים.
אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת, מטפלת בבני נוער, מבוגרים בבעיות של צרידות, קשיים בהפקת קול, שיבושי היגוי דחיקת לשון, דחיפת לשון, דיבור לא ברור, דיבור לא מובן.

אפרת קורצר קלינאית תקשורת - אתר הבית:
http://www.myspeech.co.il
http://sites.google.com/site/efratkurtzer




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב